Nawadnianie organizmu 8 przykładowych sposobów

Woda jest niezbędna do życia. Ludzki organizm, składa się w 50 do 70% z wody. Jest więc ona jego głównym składnikiem. Bez niej w organizmie nie zajdą kluczowe reakcje, dzięki którym, może on poprawnie funkcjonować. Jak zatem zapewnić sobie skuteczne nawadnianie organizmu, czym i w jaki sposób się nawadniać, oraz jak rozpoznać odwodnienie? Zapraszam Cię do mojego artykułu.

Dlaczego nawadnianie organizmu jest ważne?

Każda komórka Twojego ciała potrzebuje wody, aby właściwie działać. Woda jest składnikiem cytoplazmy komórkowej. Transportuje tlen i składniki odżywcze, a także bierze udział w usuwaniu toksyn z organizmu. Jest także czynnikiem niezbędnym w procesie wchłaniania substancji odżywczych w jelitach. A także spoczywa na niej odpowiedzialność za termoregulację organizmu.

Odwodniony organizm – skutki

A co dzieje się, jeżeli wody w organizmie jest za mało? Właściwie bardzo łatwo do tego doprowadzić. Przyczyną może być biegunka, wymioty, przyjmowanie moczopędnych leków lub intensywne pocenie się. Krótko mówiąc, może to być, albo przyjmowanie zbyt małej ilości płynów, albo zbyt szybkie pozbywanie się płynów z organizmu.

Odwodnienie jest bardzo niepożądane dla człowieka, ponieważ osłabia odporność i zwiększa stężenie toksyn w organizmie. Najbardziej narażone na nie są dzieci, osoby starsze oraz ludzie chorujący na cukrzycę oraz choroby nerek.

O tym, że Twój organizm potrzebuje wody poznasz po:

  • zwiększonym pragnieniu
  • suchości w ustach
  • bólach i zawrotach głowy
  • suchej skórze
  • rzadszym oddawaniu moczu
  • bezsenności
  • zaparciach
  • zmniejszonym apetycie
  • ogólnym zmęczeniu organizmu
  • kolorze moczu, poranny mocz powinien być lekko żółty, jeżeli ma ciemną barwę, może to oznaczać, że organizm potrzebuje wody

8 przykładów na codzienne nawadnianie organizmu

Żeby skutecznie przeciwdziałać odwodnieniu organizmu, należy oczywiście sukcesywnie go nawadniać. I nie chodzi tu tylko o wodę, a o płyny, także zawarte w pożywieniu, które przyjmujemy w ciągu dnia. Np. zupa lub sok wyciśnięty z owoców będą również źródłem wody dla organizmu.

Poniżej przedstawiam Ci kilka sposobów na codzienne nawadnianie organizmu.

Woda

Picie wody jest oczywiście najlepszym sposobem na nawadnianie organizmu oraz prawidłowe utrzymanie jego poziomu. Nie zawiera ona cukru, ani zbędnych kalorii, więc idealnie nadaje się do tego celu.

Woda z dodatkami

Jeżeli nudzi Ci się picie wody, w co wierzę, bo mnie również to dotyczy, możesz spróbować dodawać do wody zioła lub sok z owoców. Dodatek świeżo wyciśniętego soku z cytryny lub pomarańczy nada wodzie orzeźwiający smak i sprawi, że ten “obowiązek” będzie dużo przyjemniejszy.

Świetnie smakuje też woda z dodatkiem mięty, melisy, imbiru lub zielonego ogórka. Dodatki można dowolnie zmieniać, mieszać i zestawiać ze sobą.

Herbata i napary ziołowe

Herbata działa na organizm moczopędnie, ale picie jej w umiarkowanych ilościach nawadnia tak samo dobrze, jak picie wody. Dlatego też herbata w wersji na ciepło lub na zimno, w zależności od temperatury i upodobania, to również świetny sposób na dostarczenie organizmowi niezbędnej ilości wody.

Mleko odtłuszczone

Mleko zwłaszcza odtłuszczone, również ma świetne właściwości nawadniające. W jego składzie jest duża ilość elektrolitów, które pomagają zrównoważyć ilość wody w organizmie. Poza tym mleko dostarcza białko i inne składniki odżywcze niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Oczywiście nie jest to dobra opcja dla osób u których stwierdzono nietolerancję laktozy.

Owoce i warzywa

Ze względu na to, że owoce i warzywa zawierają bardzo dużo wody (80-99%), również są idealnych sposobem na nawadnianie organizmu. Najwięcej wody zawierają:

  • arbuzy
  • melony
  • jagody
  • pomarańcze
  • winogrona
  • sałata
  • szpinak
  • kapusta

Soki

Jak warzywa i owoce, to także soki z nich zrobione będą bardzo dobrym nośnikiem wody dla organizmu. Najlepsze będą te, samodzielnie wyciskane i bez dodatku cukru, ale gotowe soki do kupienia w sklepie z krótkim terminem ważności również będą w sam raz. Z powodzeniem też takie soki można rozcieńczyć wodą. Smakują wówczas równie dobrze.

Specyfiki nawadniające

Na rynku jest ich spory wybór. Poczynając od takich, które mają przeciwdziałać odwodnieniu spowodowanym przez chorobę (biegunka, wymioty), po płyny dla sportowców. Zwykle są to roztwory na bazie wody z dodatkiem sodu, elektrolitów, potasu, a także cukru. Mają one za zadanie spowodować zatrzymanie wody w organizmie, a co za tym idzie nawodnienie go.

Domowy napój izotoniczny

Takie samo działanie jak specyfiki nawadniające do kupienia w sklepie, będzie działał domowy napój izotoniczny. Bardzo łatwo można go przygotować i zajmie to dosłownie chwilę. Do przygotowania 0,5 l napoju będziesz potrzebować:

  • 0,5 l wody
  • 1,5 łyżki miodu
  • szczypty soli

Mieszaj składniki w dowolnym naczyniu, tak aby miód i sól całkiem się rozpuściły. gotowy napój popijaj w czasie upałów lub podczas uprawiania sportu.

Instrukcja jak samodzielnie zrobić napój izotoniczny

Ile wody dziennie trzeba pić?

Istnieje zasada, mówiąca o tym ile płynów dziennie powinno się przyjmować. Jest ona zależna od ilości spożywanych kalorii. Według niej na jedną kalorię powinniśmy wypić jeden ml płynu. Zatem jeżeli ktoś dziennie spożywa 2000 kcal, to powinien wypić 2L płynów. Oczywiście za zapotrzebowanie płynów mają wpływ różne czynniki takie jak: wiek, płeć, masa ciała, panująca temperatura oraz wilgotność powietrza, aktualny stan zdrowia itd. Sądzę, że ta kwestia jest bardzo indywidualna, ale 1,5 l dziennie wydaj się być koniecznym minimum dla dorosłego człowieka.

Jeśli interesują Cię tego typu tematy to przeczytaj też inny nasz artykuł o tym ile cukru dziennie możemy spożywać.

Zwiększone zapotrzebowanie na wodę

Oczywiście są sytuacje kiedy organizm potrzebuje przyjmować więcej płynów. Sam sugeruje to stanami, które wymieniłam powyżej. Jedno jest pewne, należy zawsze słuchać organizmu i w tym akurat temacie, spełniać jego zachcianki.

W następujących sytuacjach należy pić więcej niż zwykle:

  • podczas ciąży i karmienia piersią
  • wykonując pracę fizyczną
  • podczas panowania bardzo wysokich lub bardzo niskich temperatur i przebywania na ostrym słońcu
  • w czasie przechodzenia choroby i przeziębienia oraz kiedy temperatura ciała jest podwyższona
  • mając biegunkę lub wymioty
  • spożywając napoje moczopędne typu: kawa, herbata i napary z niektórych ziół
  • podczas picia napojów alkoholowych (kac spowodowany jest właśnie odwodnieniem organizmu)
  • spożywając duże ilości błonnika, ponieważ wiąże on wodę w przewodzie pokarmowym, która przez to nie może być wchłonięta do organizmu

Kiedy pić?

Kiedy zatem? Zawsze wtedy, kiedy najdzie Cię ochota. Lepiej jednak nie pić dużej ilości wody do posiłku ponieważ przyjmowanie dodatkowego płynu rozrzedza kwasy żołądkowe i soki trawienne. Niewielka ilość napoju (szklanka), nie powinna natomiast wpłynąć na jakość i szybkość trawienia. Dlatego należy pamiętać, aby więcej pić jednak między posiłkami. Najlepiej też jest wodę popijać małymi łykami, niż na raz przyjąć dużą dawkę, która w szybkim czasie zwyczajnie “przeleci” przez organizm.

Podsumowując

Człowiek bez wody, także tej zawartej w pokarmach, jest w stanie przetrwać średnio od 3-5 dni. Natomiast bez jedzenia pijąc tylko wodę – aż 3 tygodnie.

Woda jest ważna! Pijmy ją zatem na zdrowie.

A jeżeli interesuje Cię temat zdrowia i zdrowego odżywiania zapraszam Cię do przeczytania artykułu: “Czy popcorn jest zdrowy?“.