Jajka na śniadanie – 10 pomysłów, które musisz poznać

Jajka na śniadanie wbrew obiegowej opinii są bardzo zdrowe i smaczne. Zawierają wiele wartościowych minerałów i witamin, które są tak ważne dla ludzkiego organizmu. Jajka na śniadanie dostarczają nam energii i witalności na cały dzień, dlatego dziś przedstawiamy Wam 10 pomysłów na poranny posiłek z wykorzystaniem jaj.

Dlaczego warto jeść jajka na śniadanie?

dlaczego warto jeść jajka

Jajka zawierają niewiele kalorii, bo tylko 60 i są źródłem witamin z grupy A, E, B. Spożywamy najczęściej jaja kurze, ale bardzo smaczne są również gęsie, kacze, czy przepiórcze. Mają one niezwykle szerokie zastosowanie w branży gastronomicznej – są spożywane samodzielnie, jako dodatek do wielu potraw, czy wreszcie jako niezbędny składnik wielu wypieków. Jaja zawierają niezwykle cenne białko. Mitem jest, że należy jeść góra dwa jaja tygodniowo, bo zawierają sporą dawkę cholesterolu. Najnowsze badania wykazują, że wchłanianie cholesterolu zawartego w żółtku kurzym przez ludzki organizm jest nieznaczne, więc można jeść nawet kilkadziesiąt jajek w tygodniu.

10 pomysłów na przygotowanie jajek na śniadanie

Jaja można przyrządzać w dowolnej postaci – smażone, gotowane, pieczone, czy wreszcie kiszone. Każdy sposób jest dobry, aby urozmaicić poranny posiłek. Poniżej prezentujemy szybkie i smaczne przepisy na pierwszy posiłek dnia. Sprawdź, jak przyrządzić jajka na śniadanie na 10 sposobów.

Jajecznica na śniadanie

Nieśmiertelna jajecznica to hit porannych posiłków od dawien dawna. Najpyszniejsza jest ta przyrządzana na maśle z dodatkiem cebuli lub szczypiorku. W zależności od upodobań można dodać do niej odrobinę bekonu, czy pomidory. Nie polecamy jednak zbyt tłustej wersji jajecznicy, gdyż zamiast dodać nam energii, skutecznie obciąży organizm powodując ospałość. A tego byśmy rano raczej nie chcieli.

jajecznica
jajecznica

Aby przyrządzić jajecznicę na śniadanie, wystarczy rozgrzać odrobinę masła na patelni. Gdy masło się rozpuści, dodajemy dwa-trzy rozkłócone jajka, które doprawiamy solą i pieprzem. Całość można posypać szczypiorkiem. Wystarczy kilka chwil, aby przygotować jajecznicę i cieszyć się pysznym i pożywnym śniadaniem.

Jajka na śniadanie na miękko

jajka na śniadanie na miękko
jajka na miękko

Jaja na miękko – ta wersja wzbudza u niektórych kontrowersje ze względu na spożywanie prawie surowego żółtka. Surowe jajko, jak wiadomo, może spowodować zakażenie salmonellą. Wiele zależy jednak od długości ich gotowania. Przyjmuje się, że aby przygotować jaja na miękko, należy je gotować we wrzątku od dwóch do czterech minut. Jeśli preferujemy jaja na półmiękko, gotujmy je ok 6 minut. Jajka na miękko są bardziej lekkostrawne od tych ugotowanych na twardo i zachowują więcej składników odżywczych.

Jak ugotować jaja na miękko?

Aby ugotować jaja na miękko, należy zagotować wodę w garnku ze szczyptą soli. Następnie kładziemy jajko na łyżce stołowej i delikatnie zanurzamy je we wrzątku. Takie jajko gotujemy przez odpowiednią ilość czasu w zależności od jego rozmiaru. Małe jaja w rozmiarze S gotujemy około 3,5 minuty, większe w rozmiarze L – 4 minuty oraz jaja w rozmiarze M – około 5 minut. Następnie schładzamy jaja zimną wodą i obieramy połowę skorupki. Takie jajko jemy za pomocą łyżeczki.

Jajka na śniadanie na twardo

jajka na śniadanie na twardo
jajka na twardo

Jaja na twardo to jedna z ulubionych wersji jaj na śniadanie wielu Polaków. Aby ugotować dobrze jajko na twardo, należy je gotować przez ok 8 minut. Zbyt długie gotowanie sprawi, że nasze śniadanie straci prawie połowę wartości odżywczych. Jak sprawdzić, czy jajko jest przegotowane? Poznamy to po sinej otoczce na żółtku.

Jak ugotować jajko na twardo?

Wystarczy włożyć jajka do garnka i zalać je wodą, aby w całości zakryła jaja. Można dodać odrobinę soli, co zapobiega pękaniu skorupki i wypływaniu jajka na powierzchnię. Gotuj jaja ok 8 minut. Następnie polej je zimną wodą, dzięki czemu będzie je można łatwiej obierać. Jajka na twardo możemy spożywać pokrojone w plasterki na kanapce, lub same ze szczyptą soli. Bardzo dobrze smakują z odrobiną majonezu.

Omlet z jaj

Omlet to przepyszna potrawa jajeczna, która będzie smakowała zarówno na śniadanie, jak i na kolację. Możemy przyrządzić omlet na słodko, lub na słono. Klasyczną wersję omletu znajdziecie poniżej:

omlet na śniadanie
omlet francuski

W misce rozbijamy 3 jaja i roztrzepujemy je z odrobiną soli i pieprzu. Dodajemy pół szklanki mleka i ¼ szklanki mąki pszennej. Nie możemy zapomnieć o szczypcie proszku do pieczenia. Wszystko razem mieszamy i wylewamy na rozpuszczone na patelni masło. Po zrumienieniu jednej strony, obracamy omlet na drugą stronę. Całość smażymy ok 4 minuty z każdej strony.

Tosty francuskie z jajkiem, czyli chleb w jajku

tosty francuskie
chleb w jajku na śniadanie

Jajka na śniadanie to nie tylko jajecznica, czy jaja na twardo. To również pyszne tosty francuskie z jajkiem. Potocznie nazywa się je po prostu chleb w jajku. Przygotowanie tej potrawy nie jest wbrew pozorom bardzo skomplikowane. Potrzebujemy kilka kromek dowolnego pieczywa – może być bułka tostowa, a może też być zwykły chleb. W misce rozkłócamy jajko z solą i pieprzem. Można też dodać odrobinę mleka. Na patelni rozgrzewamy masło. Chleb obtaczamy z obu stron w jajku i smażymy na patelni do zrumienienia. Pyszności, szczególnie dla małych niejadków.

Jajeczne gofry

gofry jajeczne
gofry z jajek

Jeśli dysponujemy gofrownicą, możemy zrobić pyszne jajka na śniadanie w postaci gofrów. Taki posiłek jest wyjątkowo szybki i dodatkowo cieszy oko na talerzu. Rozgrzewamy gofrownicę, a w miseczce roztrzepujemy jajka z solą i pieprzem. Drobno kroimy szynkę i żółty ser. Można też dodać drobno siekany szpinak, lub pietruszkę. Wszystko mieszamy razem z jajkiem i smażymy do zrumienienia w gofrownicy.

Pasta jajeczna

pasta jajeczna
pasta jajeczna do kanapek

Jest to łatwy i szybki w przygotowaniu pomysł na pożywne śniadanie. Pasta jajeczna świetnie nadaje się na różnego rodzaju kanapki, bądź farsz do jajek faszerowanych. Aby przygotować pastę jajeczną, należy ugotować jajka na twardo. Następnie wydrążamy żółtka i gnieciemy je na papkę widelcem. Kroimy drobno ogórki kiszone (wersja wytrawna zawiera marynowane grzybki), szynkę konserwową oraz białka. Całość mieszamy z żółtkami po dodaniu odrobiny majonezu. Przyprawiamy solą i pieprzem i już możemy używać naszej pasty jajecznej na kanapki.

Jajka faszerowane na zimno

faszerowane jajka na śniadanie
jaja faszerowane kawiorem

Przygotowanie jest bardzo podobne do przygotowania pasty jajecznej – żółtka mieszamy z ogórkiem, szynką i majonezem. Nie kroimy jednak białek, tylko nadziewamy je pastą jajeczną. Na wierzch można dodać jeszcze trochę majonezu i przypraw. Faszerowane jajka na śniadanie można jeść na co dzień i od święta, szczególnie polecamy w Wielkanoc. W świątecznej wersji można użyć kawioru.

Jajka faszerowane na ciepło

jajka na śniadanie na ciepło
jajka na ciepło

Pyszne jajka faszerowane w wersji na ciepło to prawdziwa uczta. Jaja po ugotowaniu na twardo przekrawamy na pół, nie obierając skorupki. Wydrążamy delikatne wnętrze jajka, kroimy i mieszamy np. z drobno pokrojoną szynką i szczypiorkiem. Wszystko doprawiamy. Powstałą masą napełniamy skorupki i obtaczamy jajko w bułce tartej. Smażymy na rozgrzanym maśle do zrumienienia. Oczywiście tylko z jednej strony 😉

Muffinki jajeczne

jajka na śniadanie muffiny
muffinki jajeczne

Są bardzo pyszne i pożywne. Jajka na śniadanie w postaci muffinek na pewno ucieszą każde dziecko. Żeby przygotować muffiny jajeczne, wystarczy rozkłócić ze sobą jajka, dodać drobno posiekany szczypiorek, szynkę i żółty ser. Wszystko doprawiamy odrobiną soli i pieprzu. Wlewamy masę jajeczną do foremek na muffinki i zapiekamy całość w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przez ok 25 minut.